Jak przygotować się do diagnozy autyzmu/zespołu Aspergera
- Książeczka zdrowia dziecka
- Nagrania filmowe na pendrivie lub płycie DVD (aby diagności mieli możliwość zapoznania się z nagraniami po spotkaniu diagnostycznym) – nagrania mają na celu zaprezentowanie funkcjonowania dziecka w codziennych naturalnych sytuacjach. Z uwagi na fakt, że badanie odbywa się w nowym dla dziecka miejscu, z nowymi osobami, jedynie w kontakcie z dorosłymi, ważna jest możliwość poznania naturalnych zachowań dziecka w bezpiecznych warunkach. Ważne by filmy były z kliku różnych dni, aby urywki nie były zbyt krótkie – aby pokazywały sytuację całościowo.
W szczególności nagrania powinny uwzględniać:
– samodzielną zabawę/aktywność dziecka w czasie wolnym,
– zabawę/wspólną aktywność z rodzicem,
– zabawę z rówieśnikami (najważniejszy element oceny!) – swobodne zabawy z innymi dziećmi, ewentualnie 1 dzieckiem w podobnym wieku, najbardziej diagnostyczne są filmy, na których dzieci bawią się bez udziału osoby dorosłej, gdy widać dzieci z bliska, aby można było ocenić jak ze sobą rozmawiają i jak się bawią/wykonują wspólne czynności, ważniejsze są zabawy z wykorzystaniem zabawek niż ruchowe
– filmy z domowej videoteki ukazujące sytuacje społeczne np. imprezy rodzinne, wakacje, codzienne sytuacje domowe itp. bardzo ważne są też filmy z lat wcześniejszych
– zachowania niepokojące rodziców (jeżeli takie występują)
Materiał filmowy powinien zawierać kilka/kilkanaście krótszych filmików – całość powinna mieścić się w przedziale 40min – do 1h.
W sytuacji trudności w nagraniu dziecka np. w przypadku dziecka starszego proponujemy zaangażowanie dziecka w przygotowanie nagrania np. opowiadania o swoim pokoju, zainteresowaniach, rodzinie itp. / dziecko jako aktor w przedstawieniu / umieszczenie włączonej kamery w miejscu niewidocznym dla dziecka, przed wejściem dzieci do pomieszczenia / w ostateczności nagrania z dyktafonu.
- Pytania w wywiadzie będą dotyczyły aktualnego funkcjonowania, ale też przebiegu ciąży oraz wczesnego rozwoju dziecka – prosimy o przypomnienie sobie i usystematyzowanie informacji dotyczących pojawiania się pierwszych słów, rozumienia mowy, pojawiania się kolejnych zabaw i zainteresowań dziecka. Pytania będą dotyczyły również czasu (wieku życia dziecka) pojawiania się określonych umiejętności lub niepokojących zachowań.
- Aktualne zdjęcie dziecka do dokumentacji
- Aktualna, oryginalna (z pieczątką i podpisem nauczyciela) opinia z przedszkola lub szkoły, przygotowana na potrzeby diagnozy, według wytycznych z załącznika – „formularz opinii”.
- Wyniki badań medycznych (jeśli były wykonane), w szczególności badanie słuchu, badanie neurologiczne, w tym EEG, badania genetyczne, metaboliczne.
- Dotychczasowa dokumentacja szkolna, opinie psychologiczne, terapeutyczne, wcześniejsza dokumentacja z innych poradni psychologiczno – pedagogicznych itp.
Dokumenty do pobrania